XXIV Targi Wydawców Katolickich
XXIV Targi Wydawców Katolickich


Świetne książki święte

poniedziałek, 23 Kwi 2007; SWK PL

– Jak to jest, że w Warszawie, stolicy kraju, na tak ważne wydarzenie, jakim są targi wydawców katolickich, znalazła się jedynie ciasna i duszna sala gimnastyczna? – pytali zwiedzający Targi Książki Katolickiej. Po raz trzynasty. – My, katolicy, uczymy się dopiero „sprzedawania” naszego dobrego towaru w sposób profesjonalny – mówił ks. Tomasz Jaklewicz. – Na świecie jest tak: kiepski towar ma piękną oprawę, więc jest kupowany. A u nas odwrotnie: mamy „towar” najlepszy, a nie umiemy go wypromować – mówił ks. Tomasz, podczas spotkania promocyjnego swojej książki „Filary wiary” – pisze Tomasz Gołąb w Warszawskim Gościu Niedzielnym.

Targi odwiedziło 6,5 tys. osób. Jadwiga i Roman Pytlakowscy z Grodziska Mazowieckiego przyjeżdżają tu całą rodziną co roku, mimo że przy czwórce swoich dzieci mają wiele ważniejszych wydatków niż zakup książek. – Utarła się w naszej rodzinie tradycja, że przy największych uroczystościach, np. Komuniach św., obdarowujemy siebie Biblią. A że dzieci sporo, to i okazja niemal co roku… Teraz jednak chcemy kupić przede wszystkim „Świadectwo” kard. Dziwisza – mówi Jadwiga Pytlakowska.

Nie chcieli wydać na targach więcej niż 50 złotych. Było trudno, bo wystawcy kusili nie tylko bogatą ofertą, ale także wysokimi rabatami. – Niektóre książki sprzedajemy nawet 70 proc. taniej – zachwalał Andrzej Zgoda na stoisku Białego Kruka. Efekt? Jeszcze w piątek, pod koniec pierwszego dnia targów dzwonił do Krakowa, żeby pilnie dosłać 300-kilogramową paletę książek. Sprzedał niemal wszystko, choć albumy, którymi Biały Kruk niemal zmonopolizował rynek w Polsce, z reguły do n ajtańszych nie należą: na dwa tomy „Jan Paweł II. Kalendarium” trzeba było z portfela wyciągnąć 120 zł (poza targami – aż 188).

Gdyby jednak ktoś chciał kupić Pismo Święte, mógł pójść jak ks. Jerzy Banak, biblista i współautor przekładu ekumenicznego Nowego Testamentu, na stoisko Towarzystwa Biblijnego i wybierać spośród 40 wersji językowych. Wiele wydawnictw miało też w swojej ofercie Biblie dla dzieci.

Marek Torzewski z poznańskiego Media Rodzina na targach jest co roku, od początku, czyli po raz 13. Obrusza się, gdy pytam, co najlepiej się sprzedaje. – Dla nas to coś więcej niż kiermasz. Poznajemy ludzi, z niektórymi czytelnikami przyjaźnimy się od lat – mówi, pokazując na półki z serią „Pan Kuleczka” Wojciecha Widłaka, i zapraszając na niedzielne spotkanie z autorem. Co chwila podchodzi nowy czytelnik. Adaś przyciągnął tatę, bo w domowej płytotece brakowało do tej pory jednej z części narnijskiej sagi do słuchania. – Oddasz mi ze swojej skarbonki – rodzic udaje surowego, pędząc do kolejnego stoiska. Za dwa, trzy lata przyjdzie pewnie kupić inny bestseller – „Jak mówić do nastolatków, żeby nas słuchały” Adele Faber.

Nie narzekali też na stoisku Rafaela. Ich najnowszy hit – „Modlitewnik za wstawiennictwem Jana Pawła II”, w ciągu ostatnich trzech tygodni sprzedał się w 85 tys. egzemplarzy. Z targów w ciągu jednego dnia wyszło z nim stu czytelników. Jak ciepłe bułeczki rozchodziły się także na stoisku Rhetos „Dowcipy o Jezuitach” (bo dobre i tanie), „Piwo klasztorne i dawne” i nagrane na płycie wykłady ks. Pawlukiewicza „Seks – poezja czy rzemiosło”. Powodzenie, a właściwie oblężenie mieli właściciele stoiska firmy „Pasterz”, jedynej zajmującej się prawie tylko tworzeniem dla dzieci multimediów o tematyce biblijnej.

Na stoisku Znaku niezadowolony Tomasz Jucha kręcił jednak głową. Mimo zachęty, że do każdego zakupu dołączana jest książka „Gesty Jana Pawła II”, w ciągu dwóch dni sprzedał niewiele ponad sto książek. Mało, zważywszy że wśród bestsellerów była papieska biografia „Pasterz”, czy wydana dwa dni wcześniej najnowsza książka Ryszarda Kapuścińskiego „Rwący nurt historii”. Nawet gdy książkę „Księża wobec bezpieki” promował i podpisywał ks. Isakowicz-Zaleski, przy stoisku Znaku, tłumów kupujących nie było. – Ludzie przychodzą oglądać, ale później wahając się, odkładają książkę na półkę – narzeka Jucha, pocieszając się, że pewnie ci, którzy chcieli kupować, zrobili to już w tradycyjnej księgarni.

Co jeszcze sprzedawało się na 13. Targach Książki Katolickiej? Miód, herbata z pokrzywy (9,50 za 100 gramów), żurawina suszona od benedyktynów z Tyńca, anielska konfitura i dżem z płatków róży. – Chyba na następne targi przygotujemy ofertę głównie gastronomiczną – śmieją się dziewczyny ze stoiska Prodoksu. Choć przyznają, że dużym powodzeniem cieszyła się także ich propozycja komunijna: wiersz ks. Jana Twardowskiego (45 zł) pisany na czerpanym papierze i stylizowany na starodruk. Na niemal każdym stoisku widać zresztą było zbliżające się majowe I Komunie: Rafael promował „Opowieść o Wielkim Papieżu”, Jedność, obok wyróżnionej Feniksem powieści „7 km od Jerozolimy” – „Biblię – historię zbawienia w opowiadaniach”. Trudna do zdobycia ostatniego dnia była „Autobiografia” ks. Twardowskiego, czy album Białego Kruka o ks. Jerzym Popiełuszce.

Obok można było posmakować gorącej czekolady, a nawet… hazardu. Na stoisku internetowej księgarni Gloria24 za pięć złotych każdy zostawał właścicielem książki. Może dlatego w szpony loterii łatwo rzucali się i świeccy, i duchowni. Niektórzy nawet po 5–6 razy, jak pewna siostra, która wylosowała „Homilie Jana Pawła II na niedziele i święta” pod red. Pawła Ptasznika. Stoisko „Gościa Niedzielnego” było oblegane przez odwiedzających targi od rana do wieczora. W piątek 13 kwietnia pierwszymi zwiedzającymi byli prymas Józef Glemp i prezydent Warszawy Hanna Gronkiewicz-Waltz. – O, „Gość Niedzielny”! To jedyny katolicki tygodnik, który czytam – powiedziała pani prezydent, ku naszej uciesze.

Tomasz Gołąb

Źródło: Warszawski Gość Niedzielny



PATRONI MEDIALNI XX Targów Wydawców Katolickich w Lublinie
GOŚĆ NIEDZIELNY N NIEDZIELA N IDZIEMY N TVP LUBLIN N RADIO LUBLIN N LubelskaTV N N BIBLIOTEKA ANALIZ N KAI N e-KAI N Magazyn Literacki KSIAZKI N NOTES Wydawniczy N NOWYTYDZIEŃ N PODLASIE24.PL N KATOLICKIE RADIO PODLASIE N RADIO PLUS N RADIO CENTRUM N KATOLICKIE RADIO ZAMOŚĆ N Radio Warszawa N KURIER LUBELSKI N DZIENNIK WSCHODNI N LUBELSKI SERWIS INFORMACYJNY N NASZE MIASTO N RYNEK KSIĄŻKI N WIADOMOŚCI KSIĘGARSKIE N ORSZAK ŚWIĘTEGO MIKOŁAJA N
PARTNERZY Stowarzyszenia Wydawców Katolickich
Drukarnia im. Adama Półtawskiego N Wydawnictwo JEDNOŚĆ N Drukarnia DRUK-INTRO N Festiwal Filmów Niepokalanów N KSIĘGARNIA NA MIODOWEJ N N TOYOTA Marki N N
SWK.pl powered by WordPress - Unnamed