Tygodnik Katolicki NIEDZIELA
Tygodnik Katolicki NIEDZIELA


Premiera “Tryptyku Rzymskiego”

poniedziałek, 5 Mar 2007; SWK PL

W niedziele w krakowskim kinie Kijów odbyła się premiera “Tryptyku Rzymskiego” – animowanej adaptacji poematu Jana Pawła II. Prace nad filmem rozpoczęły się w 2003 roku, tuż po opublikowaniu tekstu. Wyprodukowany przez powołane w tym celu przez Biskupa Tadeusza Rakoczego Wydawnictwo i Studio Filmowe Anima Media. Film pojawi się w kinach 9 marca.

Głównym bohaterem wieczoru był film. Premiera “Tryptyku Rzymskiego” obyła się bez spektakularnych przemówień, mimo że w Krakowie pojawili się zarówno twórcy filmu (reżyser Marek Luzar, operator Paweł Śmietanka, narrator Krzysztof Kolberger i autor muzyki Rafał Rozmus) jak i Kardynał Tadeusz Dziwisz i Biskup Tadeusz Rakoczy, którzy objęli patronat nad tym wydarzeniem.

Ostatnio na Polskich ekranach pojawiły się już trzy tytuły eksploatujące biografię Karola Wojtyły (amerykańsko-polski “Jan Paweł II”, włoskie “Karol, człowiek, który został papieżem” i “Karol, papież, który pozostał człowiekiem”), a stacje telewizyjne przypomniały “Z dalekiego kraju” Krzysztofa Zanussiego. Wygląda na to, że to jeszcze nie koniec – z tematem chce się zmierzyć włoska telewizja Rai ( łówną rolę w produkcji pod roboczym tytułem “Papież Wojtyła” ma zagrać Liam Nelson), a w Stanach – Mel Gibson. Trudno ukryć, że takie tytuły gwarantują producentom i dystrybutorom zapełnienie kinowych sal. Dobrze się stało, że w tym natłoku biograficznych produkcji, ktoś zdecydował się sięgnąć po twórczość literacką polskiego papieża. Jak na razie kino wzięło ją na warsztat dwa razy – na podstawie sztuk Karola Wojtyły zrealizowane zostały filmy Michaela Andersona ( “Przed sklepem jubilera” z 1988 roku ) i Krzysztofa Zanussiego (“Brat naszego Boga” z roku 1997).

Tryptyk Rzymski jest pierwszą (do tego animowaną) próbą przeniesienia na ekran poezji Jana Pawła II, a dokładnie: tekstu, który traktowany jest jak jego testament. Sprzedano około 500 tysięcy egzemplarzy poematu, możemy więc spokojnie przyjąć, że film powstał niejako w odpowiedzi na społeczne zamówienie. I wydaje się, ża tak powinniśmy traktować tę produkcję. Reżyser Marek Luzar przyznaje, że przeniesienie tekstu na ekran ma służyć popularyzacji tekstu i ułatwić potencjalnym widzom zrozumienie treści poematu. Mówi: Żyjemy w cywilizacji wizualnej, to obraz jest tą wartością, która działa najsilniej i trudno liczyć na zrozumienie samego tekstu. Tu tekst jest podawany przez lektora, a obraz przy swojej sile i ogromie ekranu musi otworzyć widza. Komunikacja wizualna jest tym językiem, którym możemy porozumieć pod każdą szerokością geograficzna. Tryptyk staje się medytacją, nawet modlitwą.

Tak wiec dominuje tekst, perfekcyjnie czytany przez Krzysztofa Kolbergera. Obrazy go raczej ilustrują niż cokolwiek dopowiadają, tym bardziej że – co w tym wypadku zrozumiałe – “film operuje konwencjonalną ikonografią. Widzimy więc potok, zamglone górskie pejzaże, chmury i najbardziej znane zdjęcia Karola Wojtyły, a potem – Jana Pawła II. Kilka efektownych ujęć (zdjęcia zachodu słońca znad poziomu chmur, ujęcia realizowane pod wodą) pozwala urozmaicić pierwszą część obrazu. Nieco gorzej jest w drugiej części, która koncentruje się na Kaplicy Sykstyńskiej. Autorzy postawili przed sobą ambitne zadanie połączenia kilku rodzajów animacji. Samo połączenie nie zgrzyta, bo film jest konsekwentnie utrzymany w odcieniach sepii, błękitu i granatu, gorzej jednak z jakością tej animacji. Widać, że wyraźnie zaciążył tu pośpiech lub braki w budżecie. W przypadku animacji 3D udało się sprytnie ukryć te braki (powtarzane refrenicznie – co jest umotywowane tekstem – ujecie wejścia do Kaplicy Sykstyńskiej, dalekie plany, wnętrza skąpane w mroku), jednak nieco siermiężnie wypadło ekranowe odwzorowanie fresków Michała Anioła, zwłaszcza w (dość długim) ujęciu, gdy fragmenty malowidła przepływają na tle zachmurzonego nieba i zamazane sceny sądu ostatecznego. Nieźle prezentuje się za to fragment ilustrujący historię Abrama, zrealizowany bez silenia się na efektowność, przy pomocy prostej i klasycznej animacji rysunkowej.

Braki techniczne świetnie maskuje muzyka Rafała Rozmusa (znanego dotychczas głównie z utworów do istniejących już filmów niemych), która – choć wyrazista – pozostaje w miarę dyskretna i pozwala zachować pewną płynność. Powracającym motywem i klamrą filmu jest oczywiście osoba Jana Pawła II. Tu twórcy wykazali się sporym wyczuciem, udało im się zachować proporcje i postać autora nie dominuje nad tekstem, nie przytłacza treści.

Agnieszka Dębogórska, Stopklatka.pl

Strona oficjalna filmu: TryptykRzymski.pl




PATRONI MEDIALNI XXIII Targów Wydawców Katolickich w Warszawie
Polskie Radio TVP NARODOWE CENTRUM KULTURY INSTYTUT KSIĄŻKI GOŚĆ NIEDZIELNY DEON NIEDZIELA IDZIEMY DO RZECZY PRZEWODNIK KATOLICKI KAI GŁOS OJCA PIO POSŁANIEC CHARAKTERYN FRONDAN Miłujcie sięN AGAPEN AEROPAG21 GŁOS POKOJU PROMYCZEK Egzorcysta FAMILIA GLORIA24 WIARA.PL Wydawnictwo SERAFIN ŚWIĘTY WOJCIECH WYDAWNICTWO TEOLOGIA POLITYCZNA wSIECI wPolityce.pl wSieci Historii FRATRIA BIBLIOTEKA ANALIZ PODLASIE24.PL Radio Watykańskie Magazyn Literacki KSIAZKI NOTES Wydawniczy RYNEK KSIĄŻKI WIADOMOŚCI KSIĘGARSKIE WYDAWCA STACJA7 WIRTUALNY WYDAWCA      
PARTNERZY XXIII Targów Wydawców Katolickich w Warszawie
  ZTM WARSZAWA TRAMWAJE WARSZAWSKIE MIEJSKIE ZAKŁADY AUTOBUSOWE METRO WARSZAWSKIE www.urbaninfo.tv TO TU Radio Warszawa KATOLICKIE RADIO PODLASIE Radio Niepokalanów Radio GŁOS Radio EMAUS Caritas Polska CMJP2 Ola i Jaś Dominik Międzynarodowy Festiwal Filmów Niepokalanów SACROEXPO TOYOTA Marki DROGA Cuda i Łaski Boże Źródło Nasza Arka Wychowawca STOWARZYSZENIE POLSKICH MEDIÓW KONSORCJUM IZB i ORGANIZACJI GOSPODARCZYCH TTG POLSKA IZBA HOTELARSTWA WARSZAWSKA IZBA GOSPODARCZA
     
SPONSORZY XXIII Targów Wydawców Katolickich
  Drukarnia im. Adama Półtawskiego N ARCTIC PAPER N Wydawnictwo JEDNOŚĆ N Drukarnia DRUK-INTRO
SWK.pl powered by WordPress - Unnamed