25 Targi Wydawców Katolickich
25 Targi Wydawców Katolickich


Premiera “Tryptyku Rzymskiego”

poniedziałek, 5 Mar 2007; SWK PL

W niedziele w krakowskim kinie Kijów odbyła się premiera “Tryptyku Rzymskiego” – animowanej adaptacji poematu Jana Pawła II. Prace nad filmem rozpoczęły się w 2003 roku, tuż po opublikowaniu tekstu. Wyprodukowany przez powołane w tym celu przez Biskupa Tadeusza Rakoczego Wydawnictwo i Studio Filmowe Anima Media. Film pojawi się w kinach 9 marca.

Głównym bohaterem wieczoru był film. Premiera “Tryptyku Rzymskiego” obyła się bez spektakularnych przemówień, mimo że w Krakowie pojawili się zarówno twórcy filmu (reżyser Marek Luzar, operator Paweł Śmietanka, narrator Krzysztof Kolberger i autor muzyki Rafał Rozmus) jak i Kardynał Tadeusz Dziwisz i Biskup Tadeusz Rakoczy, którzy objęli patronat nad tym wydarzeniem.

Ostatnio na Polskich ekranach pojawiły się już trzy tytuły eksploatujące biografię Karola Wojtyły (amerykańsko-polski “Jan Paweł II”, włoskie “Karol, człowiek, który został papieżem” i “Karol, papież, który pozostał człowiekiem”), a stacje telewizyjne przypomniały “Z dalekiego kraju” Krzysztofa Zanussiego. Wygląda na to, że to jeszcze nie koniec – z tematem chce się zmierzyć włoska telewizja Rai ( łówną rolę w produkcji pod roboczym tytułem “Papież Wojtyła” ma zagrać Liam Nelson), a w Stanach – Mel Gibson. Trudno ukryć, że takie tytuły gwarantują producentom i dystrybutorom zapełnienie kinowych sal. Dobrze się stało, że w tym natłoku biograficznych produkcji, ktoś zdecydował się sięgnąć po twórczość literacką polskiego papieża. Jak na razie kino wzięło ją na warsztat dwa razy – na podstawie sztuk Karola Wojtyły zrealizowane zostały filmy Michaela Andersona ( “Przed sklepem jubilera” z 1988 roku ) i Krzysztofa Zanussiego (“Brat naszego Boga” z roku 1997).

Tryptyk Rzymski jest pierwszą (do tego animowaną) próbą przeniesienia na ekran poezji Jana Pawła II, a dokładnie: tekstu, który traktowany jest jak jego testament. Sprzedano około 500 tysięcy egzemplarzy poematu, możemy więc spokojnie przyjąć, że film powstał niejako w odpowiedzi na społeczne zamówienie. I wydaje się, ża tak powinniśmy traktować tę produkcję. Reżyser Marek Luzar przyznaje, że przeniesienie tekstu na ekran ma służyć popularyzacji tekstu i ułatwić potencjalnym widzom zrozumienie treści poematu. Mówi: Żyjemy w cywilizacji wizualnej, to obraz jest tą wartością, która działa najsilniej i trudno liczyć na zrozumienie samego tekstu. Tu tekst jest podawany przez lektora, a obraz przy swojej sile i ogromie ekranu musi otworzyć widza. Komunikacja wizualna jest tym językiem, którym możemy porozumieć pod każdą szerokością geograficzna. Tryptyk staje się medytacją, nawet modlitwą.

Tak wiec dominuje tekst, perfekcyjnie czytany przez Krzysztofa Kolbergera. Obrazy go raczej ilustrują niż cokolwiek dopowiadają, tym bardziej że – co w tym wypadku zrozumiałe – “film operuje konwencjonalną ikonografią. Widzimy więc potok, zamglone górskie pejzaże, chmury i najbardziej znane zdjęcia Karola Wojtyły, a potem – Jana Pawła II. Kilka efektownych ujęć (zdjęcia zachodu słońca znad poziomu chmur, ujęcia realizowane pod wodą) pozwala urozmaicić pierwszą część obrazu. Nieco gorzej jest w drugiej części, która koncentruje się na Kaplicy Sykstyńskiej. Autorzy postawili przed sobą ambitne zadanie połączenia kilku rodzajów animacji. Samo połączenie nie zgrzyta, bo film jest konsekwentnie utrzymany w odcieniach sepii, błękitu i granatu, gorzej jednak z jakością tej animacji. Widać, że wyraźnie zaciążył tu pośpiech lub braki w budżecie. W przypadku animacji 3D udało się sprytnie ukryć te braki (powtarzane refrenicznie – co jest umotywowane tekstem – ujecie wejścia do Kaplicy Sykstyńskiej, dalekie plany, wnętrza skąpane w mroku), jednak nieco siermiężnie wypadło ekranowe odwzorowanie fresków Michała Anioła, zwłaszcza w (dość długim) ujęciu, gdy fragmenty malowidła przepływają na tle zachmurzonego nieba i zamazane sceny sądu ostatecznego. Nieźle prezentuje się za to fragment ilustrujący historię Abrama, zrealizowany bez silenia się na efektowność, przy pomocy prostej i klasycznej animacji rysunkowej.

Braki techniczne świetnie maskuje muzyka Rafała Rozmusa (znanego dotychczas głównie z utworów do istniejących już filmów niemych), która – choć wyrazista – pozostaje w miarę dyskretna i pozwala zachować pewną płynność. Powracającym motywem i klamrą filmu jest oczywiście osoba Jana Pawła II. Tu twórcy wykazali się sporym wyczuciem, udało im się zachować proporcje i postać autora nie dominuje nad tekstem, nie przytłacza treści.

Agnieszka Dębogórska, Stopklatka.pl

Strona oficjalna filmu: TryptykRzymski.pl




PATRONI MEDIALNI XXIV Targów Wydawców Katolickich w Warszawie
Polskie Radio TVP GOŚĆ NIEDZIELNY DEON NIEDZIELA IDZIEMY DO RZECZY WPiS PRZEWODNIK KATOLICKI KAI Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji GŁOS OJCA PIO ŻYCIE DUCHOWE N FRONDAN Miłujcie sięN AGAPEN GŁOS POKOJU PROMYCZEK Egzorcysta FAMILIA GLORIA24 WIARA.PL Wydawnictwo SERAFIN ŚWIĘTY WOJCIECH WYDAWNICTWO TEOLOGIA POLITYCZNA SIECI PRAWDY wPolityce.pl wSieci Historii FRATRIA TAK RODZINIE RÓŻANIEC ANIOŁ STRÓŻ BIBLIOTEKA ANALIZ PODLASIE24.PL Radio Watykańskie Magazyn Literacki KSIAZKI NOTES Wydawniczy RYNEK KSIĄŻKI WIADOMOŚCI KSIĘGARSKIE WYDAWCA STACJA7 WIRTUALNY WYDAWCA      
PARTNERZY XXIV Targów Wydawców Katolickich w Warszawie
  TRAMWAJE WARSZAWSKIE METRO WARSZAWSKIE NARODOWE CENTRUM KULTURY INSTYTUT KSIĄŻKI BIBLIOTEKA NARODOWA MUZEUM NIEPODLEGŁOŚCI Radio Warszawa KATOLICKIE RADIO PODLASIE Radio Niepokalanów Radio GŁOS Caritas Polska POCZTA POLSKA POLREGIO ZAKON MALTAŃSKI EUROPA CHRISTI CHRZEŚCIJAŃSKIE GRANIE TARGI HISTORYCZNE Międzynarodowy Festiwal Filmów Niepokalanów SACROEXPO TOYOTA Marki Forum Izb Gospodarczych STOWARZYSZENIE POLSKICH MEDIÓW KONSORCJUM IZB i ORGANIZACJI GOSPODARCZYCH TTG WARSZAWSKA IZBA GOSPODARCZA
     
SPONSORZY XXIV Targów Wydawców Katolickich
  Drukarnia im. Adama Półtawskiego N ARCTIC PAPER N Wydawnictwo JEDNOŚĆ N Drukarnia DRUK-INTRO
SWK.pl powered by WordPress - Unnamed