Tygodnik Katolicki NIEDZIELA
Tygodnik Katolicki NIEDZIELA


Czytelnictwo, zakup książek i internet w Polsce w 2006 r.

piątek, 16 Mar 2007; SWK PL

Pod koniec listopada ub. roku Biblioteka Narodowa zrealizowała ogólnopolskie badania społecznego zasięgu książki przy techniczno-organizacyjnej współpracy TNS OBOP. Interesowano się m.in. tym, jaka część polskiego społeczeństwa czytuje i kupuje książki, jaka jest intensywność lektury i zakupów w ciągu roku, jakie książki najczęściej się czyta i kupuje oraz jakie są źródła dostępu do książek. Podjęto też kwestie dostępu i wykorzystania internetu oraz czytelnictwa w sieci.

Czytelnictwo, zakup książek i wykorzystanie Internetu w Polsce w 2006 r. Komunikat z badań Biblioteki Narodowej
Grażyna Straus, Katarzyna Wolff, Sebastian Wierny

Czytanie książek w 2006 r.

W 2006 r. czytanie książek (tzn. kontakt w ciągu roku przynajmniej z jedną publikacją) zadeklarowała połowa (50%) naszego społeczeństwa. Czytający przeważali wśród kobiet (53%), mieszkańców miast (55%), osób mających co najmniej wykształcenie średnie (w tym, średnie i pomaturalne: 61%, wyższe i licencjat: 77%) oraz ludzi młodych, przed trzydziestką: 15-19-latków (81%), 20-29-latków (56%). Większość mężczyzn (54%), mieszkańców wsi (60%), mających co najmniej 30 lat (58%) i najwyżej zasadnicze zawodowe wykształcenie (68%) nie przejawiała żadnego zainteresowania książkami. W jednej grupie wieku, osób 50-59-letnich, uwidocznił się identyczny jak w całym społeczeństwie 50-procentowy udział czytających…

Czytaj dalszy ciąg (plik DOC) na stronie Biblioteki Narodowej…

Kupowanie książek w 2006 r.

W ciągu objętych badaniem 12 miesięcy, tj. od listopada 2005 r. do listopada 2006 r., kupienie przynajmniej jednej książki, którą mógł być także szkolny podręcznik, zadeklarowało 33% mieszkańców Polski w wieku 15 i więcej lat. A zatem tym szczególnym rodzajem towaru, jakim są książki, w 2006 r. zainteresował się tylko co trzeci obywatel, podczas gdy większość (2/3) na ich zakup nie przeznaczyła nawet przysłowiowej złotówki. Natomiast pod względem intensywności książkowe zakupy w 2006 r. prezentowały się następująco: co piąty mieszkaniec Polski (20%) kupił nie więcej niż 4 tytuły, co dziesiąty (10%) od 5 do 11 tytułów, a 12 i więcej miało na swoim koncie 3% badanych…

Czytaj dalszy ciąg (plik DOC) na stronie Biblioteki Narodowej…

Czytanie w Sieci w 2006 r.

W prezentowanym badaniu użytkowanie Internetu, w odróżnieniu od typowych badań tego medium, było rozpatrywane głównie z punktu widzenia czytelnictwa, stąd koncentrowano się na kwestiach takich jak: korzystanie w Sieci z elektronicznych książek i/lub prasy, poszukiwanie w Sieci książek i/lub informacji o książkach, korzystanie z cyfrowych bibliotek, czy pobieranie książek z Sieci. Było to ważne szczególnie w świetle badań IKiCz z 2002 r., które wykazały, że internauci, wbrew utartym opiniom, stanowią zbiorowość ponadprzeciętnie zainteresowaną tradycyjną książką, co potwierdziły rezultaty obecnego badania. W 2006 r. 69 % internautów odpowiedziało twierdząco na pytanie o czytanie książek, podczas gdy wśród niekorzystającyh z Internetu kontakt z książką miało już tylko 37 % respondentów…

Czytaj dalszy ciąg (plik DOC) na stronie Biblioteki Narodowej…

Źródło: Biblioteka Narodowa




PATRONI MEDIALNI XXIII Targów Wydawców Katolickich w Warszawie
Polskie Radio TVP NARODOWE CENTRUM KULTURY INSTYTUT KSIĄŻKI GOŚĆ NIEDZIELNY DEON NIEDZIELA IDZIEMY DO RZECZY PRZEWODNIK KATOLICKI KAI GŁOS OJCA PIO POSŁANIEC CHARAKTERYN FRONDAN Miłujcie sięN AGAPEN AEROPAG21 GŁOS POKOJU PROMYCZEK Egzorcysta FAMILIA GLORIA24 WIARA.PL Wydawnictwo SERAFIN ŚWIĘTY WOJCIECH WYDAWNICTWO TEOLOGIA POLITYCZNA wSIECI wPolityce.pl wSieci Historii FRATRIA BIBLIOTEKA ANALIZ PODLASIE24.PL Radio Watykańskie Magazyn Literacki KSIAZKI NOTES Wydawniczy RYNEK KSIĄŻKI WIADOMOŚCI KSIĘGARSKIE WYDAWCA STACJA7 WIRTUALNY WYDAWCA      
PARTNERZY XXIII Targów Wydawców Katolickich w Warszawie
  ZTM WARSZAWA TRAMWAJE WARSZAWSKIE MIEJSKIE ZAKŁADY AUTOBUSOWE METRO WARSZAWSKIE www.urbaninfo.tv TO TU Radio Warszawa KATOLICKIE RADIO PODLASIE Radio Niepokalanów Radio GŁOS Radio EMAUS Caritas Polska CMJP2 Ola i Jaś Dominik Międzynarodowy Festiwal Filmów Niepokalanów SACROEXPO TOYOTA Marki DROGA Cuda i Łaski Boże Źródło Nasza Arka Wychowawca STOWARZYSZENIE POLSKICH MEDIÓW KONSORCJUM IZB i ORGANIZACJI GOSPODARCZYCH TTG POLSKA IZBA HOTELARSTWA WARSZAWSKA IZBA GOSPODARCZA
     
SPONSORZY XXIII Targów Wydawców Katolickich
  Drukarnia im. Adama Półtawskiego N ARCTIC PAPER N Wydawnictwo JEDNOŚĆ N Drukarnia DRUK-INTRO
SWK.pl powered by WordPress - Unnamed